Khamis, 25 Jun 2009

BAB 18- RAHMAT : APABILA KEHORMATAN DIGUGAT NYAWA TERLALU KECIL HARGANYA.

KAJIAN: ABD. HALIM BIN PUTEH (U6-1)

A. SINOPSIS
Selepas kejadian yang berlaku kepada Rahmat, dia ingin pulang semula ke Jeram Panjang untuk menemui Batin Uda. Rahmat telah bergegas pergi setelah berbincang dengan Munirah pada malam tersebut kerana menginginkan bukti terhadap Batin Uda yang meragut nyawanya itu.
Dengan berbekalkan senapang, lampu picit serta golok pesaka, Rahmat telah menempuhi pelbagai ringtangan semasa melalui sungai berkayuh menggunakan perahu. Tetapi dia tidak menghiraukannnya kerana marah yang membara keatas kejadian yang menimpa terhadap dirinya.
Selepas menjelang subuh, dia pun sampai di tebing Sungai Jeram Panjang disana dia telah berjumpa Batin Uda, lalu dia telah ditangkap oleh Rauf dan teman-temannya kesuatu tempat yang lapang dan Rahmat sendiri tidak tahu dimana dia dibawa. Matanya ditutup dan tangannya diikat menyebabkan dia sukar untuk bergerak.
Rahmat telah diseksa selama tiga hari dan tiga malam. Tubuhnya telah mengalami luka semasa bergelut bersama rakan Rauf iaitu Foo Chong. Pada hari keempat Jalil terkejut melihat abangnya Rahmat. Jalil merasa simpati terhadap abangnya dilakukan sedemikian. Rahmat begitu marah kepadanya kerana berkomplot dengan Rauf yang begitu kejam.
Pada malam tersebut, Rahmat sedang merehatkan dirinya, dia telah tebangun bahawa dirinya telah dilepaskan oleh Batin Uda dari ancaman Rauf. Rahmat merasa hairan mengapakah dia diselamatkan.

B. PERISTIWA PENTING

1. Rahmat pergi semula ke Jeram Panjang.
2. Rahmat ditangkap oleh Rauf dan teman-temannya.
3. Rahmat diseksa selama 3 hari 3 malam.
4. Rahmat diselamatkan.

C. WATAK DAN PERWATAKKAN

1. Rahmat
Rahmat adalah seorang yang mementingkan diri sendiri kerana dia pergi ke Jeram Panjang tanpa ditemani. Dia juga seorang yang berani menyahut cabaran Rauf dan rakan-rakannya.

2. Jalil
Walaupun dia seorang yang jahat, Jalil mempunyai sifat berperikemanusiaan semasa melihat Rahmat didera oleh Rauf.

3. Rauf
Rauf telah menyeksa Rahmat, dia adalah seorang yang terlalu kejam walaupun anak saudaranya sendiri tanpa belas kasihan dan simpati.

D. LATAR MASA
1. Malam
2. Subuh
3. 3 hari 3 Malam
4. Hari Keempat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan