Khamis, 5 Februari 2009

BAB 3 - RAHMAT: BAGAIMANA AKAN KURESAPI SUASANA INI

DIKAJI OLEH: AMAL NADHIRAH RUSLI (U6-1)

SINOPSIS

Pada Waktu pagi, Munirah sibuk mengemaskan barang-barang yang dibawa manakala Rahmat dan Hisyam pergi berjalan-jalan di kawasan dusun kecil di keliling rumah. Seketika mereka pulang, mereka terdengar bunyi gesekkan biola yang dimainkan oleh Munirah beserta dengan nyanyian halus oleh Hamilah. Mereka tidak mengganu selain berdiri dan memerhati. Selepas itu, terjadinya persengkataan antara Rahmat dan Munirah. Ratmat mahu Munirah dan adik-adiknya menjahui diri dengan muzik. Dia tidak ingin Munirah leka sehingga lupa untuk menunaikan tugas-tugas agama. Selepas makan tengah hari dan Sembahyang Zohor. Rahmat, Munirah dan Hisyam bersiar di persiktaran kampong batu Ragi. Dalam perjalanan itu, mereka bertemu dengan Pak Mat. Nama sebenarnya ialah Muhamat. Dia terasa hampa kerana tidak mendengar tentang perkahwinan Rahmnat dan Munirah. Begithulah orang kampung.

PERISTIWA PENTING

1. Timbulnya konflik di antara Rahmat dan Munirah.
2. Rahmat tidak mahu Munirah lalai daripada menjalankan tugas-tugas agama
3. Rahmat tidaj mahu adik-adiknya terlibat dalam bidang muzik.

WATAK

- Rahmat
- HIsyam
- Munirah
- Hamilah
- Masita
- Pak Mat
PERWATAKAN
- RAHMAT
Suami kepada Munirah. Merupakan seorang ahli politik yang baru balik dari Bandar. Tujuannya balik ke Kampong Batu Ragi adalah ingin membangunkan dan memajukan kampungnya. Mempunyai sifat pemudulian terhadap masa depan isterinya, Munirah dan adik-adiknya yang mana dia tidak mahu mereka terlibat dengan bidang muzik . Ini sebabkan dia tidak mahu kewajipan sebagai seorang Islam dikesampingkan hanya untuk bernyanyi.
- HISYAM
Merupakan kawan baik Rahmat dan Munirah. Kesetiaan dalam perhubungan, terbukti dia sanggup meninggalkan kemewahan di kota dan pengikut Rahmat ke kampong batu Ragi untuk menolong menjalankan pembangunan kampung tersebut.
- MUNIRAH
Isteriu kepada Rahmat. Seorang yang sabar, setia dan baik hati. Mempunyai cirri-ciri bertanggungjawab terhadap suami. Dia juga ikut serta dalam membantu suaminya, rahmat dalam pembangunan Kampong Batu Ragi.
- MASITA DAN HAMILAH
Adik kepada Rahmat. Masita seorang yang pemalu dan baik hati manakala Hamilah pula mempunyai bakat iaitu pendai menyanyi dan memasak.
- PAK MAT
Nama sebenarnya ialahg Muhamat. Dia juga dikenali sebagai Mat Ikan Keli yang digelar oleh penduduk kampong. Ini disebabkan dia suka melukah ikan keli.
LATAR TEMPAT
- Di kawasan belakang rumah.
- Dusun Kecil
- Persekitaran Kampong Batu Ragi.
LATAR MASA
- Waktu pagi
- Waktu Petang
UNSUR
- Bertolak Ansur
Rahmat tidak melarang MUnirah untuk meneruskan bermain muzik, bahkan dia rela dan akan bergembira.
- Rahmat merasa kagum dengan penduduk Kampong Batu Ragi saling hormat menghormati dan tolong-menolong di antara satu sama lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan