Rabu, 25 Februari 2009

BAB 7 - RAHMAT: LANGKAH TIDAK PERNAH KE BELAKANG

DIKAJI OLEH : Emillia Razali (U6-1)

Sinopsis

Pada hari itu, Rahmat dan Hisyam bercadang hendak pergi ke Segamat untuk berurusan dengan pegawai daerah. Lewat petang barulah mereka pulang dari Segamat dan berhenti di warung Pak Ngah Lasim. Pak Ngah Lasim bertanyakan mengenai peristiwa Jalil yang mencerobohi Munirah dan dia juga berasa kecewa dengan kelakuan Jalil yang selalu berjumpa dengan Lijah. Pada malam itu, Rahmat, Hisyam dan Munirah berbincang sesuatu di luar kemampuan mereka. Seman yang pada awalnya dating berhasrat untuk menonton tv, turut bersama mereka.
Keesokan harinya, Seman menunggu Rahmat di bawah pokok rambutan di halaman rumah sambil mengasah parangnya. Kemudian, Rahmat turun membawa gergaji enjin lantas segera diajarnya kepada Seman cara menghidupkan gergaji enjin itu. Hisyam dan Munirah pergi ke sekolah manakala Rahmat dan Seman hendak memotong beberapa kayu di tebing sungai kecil untuk membina jambatan. Setelah mereka berdua dan beberapa kumpulan sampai di perkarangan masjid, mereka pun memulakan perjalanan. Husin memberitahu kepada Rahmat mengenai rancangan mereka yang hendak membina jalan dan jambatan di sungai Sawa itu ada orang tidak mempersetujuinya kerana tempat itu tempat orang bunian. Long Nemat yang terkena mimpi bahawa orang bunian itu marah. Setelah mereka tiba di sungai Sawa, enjin gergaji tidak berfungsi. Setelah ke empat kali mencuba barulah enjin gergaji itu berfungsi. Beberapa batang pokok besar telah siap di tebang dan dijadikan jambatan.
Sebelum mereka pulang, mereka berehat dahulu. Tidak semena-mena punggur jatuh menimpa Pak Usu Ujang yang sedang menggulung rokok nipahnya. Rahmat mengarahkan Seman untuk memanggil ayahnya, Pak Utih Rahman. Pak Usu Ujang di bawa balik ke rumah Rahmat. Alang Dolah di suruh untuk dating ke rumah Rahmat. Setelah ia tiba, Alang Dolah tidak membuang masa lagi, dia terus memulakan upacara dengan menjampi minyak kelapa dalam mangkuk putih. Alang Dolah membahagikan reba punggur itu kepada dua bahagian, satu dibakarnya manakala yang satu lagi di rendam dalam mangkuk putih yang lebih besar. Setelah semuanya dilakukan, Alang Dolah kembali mengurut dari dahi hingga ke dagu Pak Usu Ujang. Akhirnya kelopak mata dan mulut yang ternganga itu dapat dirapatkan. Alang Dolah menerangkan bahawa perkara seperti ini adalah perkara biasa kerana Pak Usu Ujang memang begitu mungkin disebabkan terkejut.

Peristiwa Penting
ü Rahmat dan Hisyam pergi ke Segamat untuk berurusan dengan pegawai daerah.
ü Pak Ngah Lasim merasa kecewa dengan sikap Jalil
ü Rahmat, Hisyam dan Munirah berbincang sesuatu yang di luar kemampuan mereka
ü Rahmat beserta orang kampong membina jalan dan jambatan di sungai Sawa.
ü Long Nemat bermimpikan mengenai orang bunian marah disebabkan pembinaan jalan itu.
ü Pak Usu Ujang di timpa kemalangan iaitu punggur jatuh menimpa dirinya.
ü Alang Dolah mengubati Pak Usu Ujang dengan menggunakan cara tradisional.

Watak
· Rahmat(aku)
· Hisyam
· Munirah
· Seman
· Jalil
· Mail
· Pak Ngah Lasim
· Lijah
· Husin
· Long Nemat
· Alang Dolah
· Pak Usu Ujang
· Latif
· Pak Utih Rahman
· Dolah
· Leman
· Mijah
· Wan Siah
· Kasim
· Mamat Liat

Perwatakan
Ø Rahmat- merupakan anak kepada Pak Utih Rahman. Seorang yang bercita-cita tinggi. Contohnya, dia membuat pembaharuan di Kampung Batu Ragi. Rahmat juga seorang yang berpendirian teguh dan berani walaupun mendapat tentangan dari orang ramai.
Ø Seman- seorang yang mudah di ajar dan suka membantu Rahmat. Contohnya, dialah yang menolong Rahmat dalam membuat jalan dan jambatan di sungai Sawa. Dan juga dia mempelajari daripada Rahmat bagaimana menggunakan enjin gergaji.
Ø Alang Dolah- merupakan seorang dukun di Kampung Batu Ragi. Dia mengubati Pak Usu Ujang yang ditimpa punggur.
Ø Pak Ngah Lasim- mempunyai seorang anak perempuan bernama Lijah dan sebuah warung.
Ø Long Nemat- merupakan salah seorang pawang di Kampung Batu Ragi. Terkena mimpi bahawa orang bunian marah disebabkan pembinaan jambatan di sungai Sawa.


Latar Tempat
§ Warung Pak Ngah Lasim
§ Segamat
§ Rumah Rahmat
§ Sungai Sawa
§ Perkarangan masjid
§ Dibawah pokok rambutan di halaman rumah Rahmat
§ Palang serambi

Latar masa
Ø Lewat petang
Ø Hamper senja
Ø Malam
Ø Pagi
Ø Tengah hari

Unsur-unsur
v Unsur kemasyarakatan – Seman, Dolah, Husin, Mamat Liat, dan Pak Usu Ujang membantu Rahmat membuat jalan dan membina jambatan di sungai Sawa. Apabila Pak Usu Ujang di usung ke rumah Rahmat dua orang pemuda membantu Rahmat dan Dolah, tanpa di suruh, mengusung Pak Usu Ujang.

v Unsur perubatan – masih mengamalkan perubatan tradisional. Contohnya, Alang Dolah mengubati Pak Usu Ujang dengan menggunakan perubatan tradisional.


v Unsur pendidikan – Rahmat mengajari Seman cara menghidupkan dan menggunakan enjin gergaji. Orang-orang kampung tahu menggunakan enjin gergaji tersebut.
Persoalan
- Lijah mengandung 2 bulan atas perbuatan Jalil tetapi Jalil tidak mengakuinya.
- Pembaharuan yang diperkenalkan Rahmat – enjin gergaji dan pembinaan jambatan. Jambatan di bina untuk menghubungkan penduduk Kampung Batu Ragi dan Segamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan