Rabu, 25 Februari 2009

BAB 6 : HISYAM – GODAAN MEMPAMERKAN TARING

DIKAJI OLEH: HJ. MOHD. SAFWAN HJ RAMLI (U6-3)

A) SINOPSIS

Hisyam teringat aan peristiwa ketika ia menjadi pengakap di mana salah seorang daripada kawannya mendapat luka yang sama dengan Hisyam. Ini membutanya takut kerana jika dibandingankan dengan rawatan yang diterima kawannya jauh berbeza (moden) manakala dia pula mendapat rawatan kampung (tradisional). Hisyam mendapati bahawa murid-muridnya menunjukkan tanda positif. Semasa Hisyam dan Munirah pergi ke sekolah satu insiden telah berlaku, isitu ada meletakkan najis dan sampah dikelas. Ini membuatkan pengajaran mereka tergendala. Malahan ia menimbulkan persoalan siapa yang bertanggungjawab atas semua ini.

Rahmat datang ke sekolah untuk membawa Munirah pulang ke rumah. Apabila tiba di rumah ada pertengakaran berlaku antara Munirah, Rahmat, Jalil, Saarah ada Ayah Rahmat. Jalil memenuduh munirah ingin membuat sesuatu yang keji tetapi Munirah menafikannya apabila Ayat Rahmat mendengaran penjelasannya, semuanya mengerti tetapi tidak bagi Saarah dan Jalil. Ini membuat Munirah menangis, keadaan menjadi renggang, suasana rumah suram.

Pembinaan jalan menampakkan hasil. Penduduk semakin percaya kepada Rahmat dan kawan-kawannya. Semasa Rahmat dan Hisyam pulang dari bekerja, Rahmat mempelawa Hisyam singgah di sekolah, ini mendatangkan perasaan janggal pada Hisyam. Salwa, Hamilah dan Masita ada di sana.

Pada malam itu, sperti biasa mereka menonton tv kecuali Rahmat yang sibuk di biliknya. Hisyam terpandang Masita yang sedang merenungnya, mereka tersenyum sama sendiri. Selepas itu, Rahmat memanggil Hisyam ke biliknya kerana ingin membawanya ke Bandar. Pada malam itu, Hisyam tidak tidur kerana teringgatkan Masita.

B) PERISTIWA PENTING

1. Ada bantahan terhadap usaha Rahmat (ada najis meanusia di meja dan bangku sekolah, sampah berselerak).
2. Jalil munuduh Munirah ingin membuat sesuatu yang keji dengannya.
3. Rahmat amat berang dengan tuduhan Jalil terhadap isterinya.
4. Hisyam dan Masita senyum sama sendiri (senyum-senyum malu).
5. Kejayaan merentas hutan untuk mencapai cita-cita Rahmat yang ingin menghubungkan Kampong Batu Ragi dengan dunia luar telah mend=gembalikan keceriaan keluarga Rahmat.
6. Hisyam teringat dengan Masita ketika dia hendak tidur.

C) WATAK DAN PERWATAKAN

1. Rahmat
Seorang yang bercita-cita tinggi untuk membangunkan kampung halamannya (Kampong Batu Ragi). Dia sanggup meninggalkan kehidupan kota dan berjuang untuk kampungnya yang mundur.

2. Munirah
Dia adalah isteri Rahmat, oleh itu dia turut ke Kampong Batu Ragi bersama Rahmat kerana itu adalah tanggungjawabnya sebagai seorang isteri. Jalil hampir mencabuli kehormatannya, ini telah menimbulkan masalah dalam rumahtangga Rahmat. Dia seoarnag yang tabah dalam mengahadapi ujian dan taat pada agama walaupun dia baru sahaja memeluk agama Islam. Rahmat turut bersetuju.

3. Hisyam
Dia adalah sahabat karib Rahmat dan Munirah. Hisyam mempy=unyai perasaan sayang kepada Munirah tetapi dia tidak menunjukannya. Dia juga ada perasaan kepada Masita, sepertinya Masita telah menawan hati Hisyam tapi malangnya Masita sudah bertunang.

4. Jalil
Seorang yang penipu kerana dia telah menipu keluarganya, dia memberitahu emaknya perkara negatif tentang Munirah . Ini telah mengecohkan kelurga Rahmat.

5. Masita
6. Hamilah
7. Ayat Rahmat
8. Salwa
9. Saarah.

D) LATAR TEMPAT
1. Kampong Batu ragi
2. Sekolah
3. Bilik Munirah dan Rahmat
4. Bandar
5. Sungai Gatal.

E) LATAR MASA
- Malam

F) UNSUR PENTING
1. Pendidikan
Munirah mengajar orang-orang kampung tentang zat-zat makanan dan kegunaanya pada bulan kita.

2. Kemunduran
Penduduk Kampong Batu Ragi masih mengunkan kaedah pawang semas ahendah membina jalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan