Isnin, 23 Mac 2009

BAB 13 - HISYAM: ANTARA MEREKA, AKU TERCAPAI DITENGAH-TENGAHNYA

KAJIAN: ANNIE SUZANA SAMSUDIN (U6-1)

A)SINOPSIS

Pertemuan antara Masita dan Hisyam disekitar dusun mengeratkan lagi perhubungan mereka. Disana perbualan berkisar tentang ketelanjuran Hisyam dan kekasalan Masita tentang pertunangannya dengan Azlan. Keberadaan Hisyam dan Munirah di dusun bertujuan untuk mengumpulkan durian, sedangkan Rahmat ke hilir untuk menanyakan harga durian. Di Kedai Seman, Hisyamdisergah oleh Pak Ngah Baki dan kemudiannya minta diri kerana dirinya hendak pergi ke Kuala Lumpur untuk menghantar buah durian kepada anakanya yang masih menuntut di ITM. Ismail juga menyampaikan pesannan untuk berjumpa di Dusun Pak Ngah Baki bersama adiknya, Salwa kepada Hisyam dan diceritakan jua tetang dua kejayaan Rahmat.

B) PERISTIWA PENTING

1. Melalui surat Hisyam dan Munirah mendapat berita bahawa gaji sementara dari pejabat negeri diberikan sebagai guru di Kampong Batu Ragi desertakan juga boring permohonan bagi memajukan pembinaan masjid , sekolah dan balai raya untuk tahun-tahun dating.

2. Rahmat juga berjaya mendapatkan bantuan dan balak untuk pengubahsuaian jalan.

3. Hisyam memberikan cadangan untuk membuat syarikat supaya dapat menentapkan harga buah durianbertujuan agarh peraih dan pembeli buah durian mengikut harga yang ditetapkan.

4. Berita mengenai Jalil dan Rauf, berhubung dengan komunis. (jeram Panjang)

5. Permintaan Masita supaya Hisyam untuk memutuskan pertunangannnya denga Azlan.

6. Munitah merasa cemburu apabila Hisyam memberitahu tentang pertemuannya dengan Salwa.

C) WATAK

Diantaranya:

1. Rahmat

2. Masita

3. Ismail

4. Hisyam

5. Munirah

6. Seman

7. Pak Anjang (Syalang)

8. Latif

9. Dolah

D) LATAR MASA

1. Selepas Sembahyang Fardhu Isyak

2. Lewat Petang

E) LATAR TEMPAT

1. Perkerangan Rumah (perubahan Hisyam dan Munirah)

2. Kelbali dari Batu Pahat (menguruskan ‘ban balak’)

3. Kedai Seman (perubahan mengenai Jalil dan Rauf)

F) UNSUR PENTING

1) PERGAULAN BEBAS

Semasa Masita dan Hiysam berdua-duaan sehingga lewat petang disekitar sungai (dijeram kecil). Apabila Hisyam hendak mencari sesuatu untuk dilukis sabil berbual-bual dari sama-sama mencari sayur paku. Pertemuan HIsyam dan Salwa di Dusun Pak Ngah Baki pada malam hari.

2) PENYESALAN

Hisyam sekali lagi memohon maaf kepada Masita keranan perbuatannya pada malam itu. Pak Usu Ujang menyesal kerana Mahat menjual duriannya dengan harga dua puluh tiga sen sahaja serta penjual buah durian yang lain juga akan mendapat nasib yang sama. (buah-buahan dibeli dengan harga yang rendah).

3) BERFIKIRAN MATANG

HIsyam memikirkan tentang kemungkinan yang akan berlaku iaitu Salwa dan Maista apabila Hisyam memutuskan siapakah yang akan menjadi isterinya. Masita akan meraskan kecewa sehingga jiwa akan terganggu kerana segala harapannya akan terkubur apabila Hisyam memilih Salwa. Perasaan salwa juga akan merasa sedih dan orang-orang yang terlibat turut kecewa apabila Masita dijadikan Isteri Hisyam.

4) JENAYAH

Rauf dan Jaluil berhubungan dengan ‘orang baju hijau’ (komunis) tidak membawa segala berita ini belu diketahui umum hanya Hisyam dan Seman saja ynag tahu. Sumber pada mulanya dari Salayang yang ketika itu hendak Salayang melihat mejerat babi di Jeram Panjang. Selang nampak Rauf dan Jalil dengan orang baju hijau menukar barang.

5) PENGHARGAAN

Hisyam dan Munirah dikharbakan melalui surat dari Pejabat Pelajaran bahawa mereka diberika gaji sementara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan